ISO 26000:2010
Sosyal Sorumluluk
Yönetim Sistemi
Daha önce SA 8000 Standardı olarak bilinen ve Kasım 2010‘da Uluslararası Standartlar Örgütü tarafından ilk defa yayınlanan ISO 26000:2010 standardı, sosyal sorumluluk terimleri ve uygulamaları üzerinde anlaşmaya varılmış olan ilk resmi belge özelliğini taşımaktadır. ISO 26000’i benimseyen bir kurumun yapacağı tüm sürdürülebilirlik faaliyetleri için alt yapısı hazır hale gelir ve en önemlisi, ISO 26000’i benimseyen kurum sosyal-çevresel katma değerini artırmakta ve sürdürülebilir kalkınmaya destek olmaktadır.
ISO 26000, sadece özel sektör için oluşturulmamıştır.Kamu kurumlarından sivil toplum kuruluşlarına, gelişmiş ülkelerden gelişmekte olan ülkelere tüm kurumların yararlanabileceği bir kılavuzdur. İşletmelerin, kamu kurumlarının, sivil toplum örgütlerinin yararlanabileceği kılavuz niteliğindeki ISO 26000 standardı , sürdürülebilir kalkınmayı destekleyen sosyal sorumluluk kavramlarının tamamlayıcısı olmuştur.
ISO 26000 standardı yedi temel konu üzerinde durur. Standartta bu konu başlıklarının altında kurumun yapması gereken faaliyetleri belirleme ve uygulama süreçleri anlatılmaktadır vee bu süreçler her kurumun değerleri ve iş alanına göre belirlenmek zorundadır. Söz konusu başlıklar şunlardır:
• Organizasyonel Yönetişim
• İnsan Hakları
• Çalışan Uygulamaları
• Çevre
• Adil Çalışma Uygulamaları
• Tüketici Meseleleri
• Toplumsal Katılım ve Gelişme
ISO 26000, hâlihazırda var olan diğer sosyal sorumluluk inisiyatiflerini destekliyor ve bunlara alternatif olmadığını belirtiyor. Yayınlandığı tarihten bu yana ISO 26000’in ortaklık anlaşması imzaladığı kurum ve platformlar:
• Uluslararası Çalışma Örgütü (ILO)
• Birleşmiş Milletler Küresel İlkeler Sözleşmesi (UNGC)
• Ekonomik İşbirliği ve Kalkınma Teşkilatı (OECD)
• Global Reporting Initiative (GRI)
Kısacası ISO 26000, kurumsal kimlikleriyle ve itibarlarıyla var olmak isteyen tüm kuruluşlar için artık bir gerekliliktir. Ayrıca özellikle uluslararası pazarlarda boy gösteren kurumlar için ciddi bir itibar göstergesidir.
ISO 26000 Sosyal Sorumluluk Yönetim Sistemi’nin Faydaları:
• Sosyal sorumluluk ve çalışanlarınıza etik ve küresel standartlara uygun muammele konusunda kararlılığınızı kanıtlar.
• Tedarik zincirinizin yönetimini ve performansını iyileştirir.
• Kurumsal imaj ve itibarınızı maksimize eder.
• Küresel standartlara uymanızı sağlar ve ihmal, itibar kaybı ve olası dava risklerini azaltır.
• Kurumsal vizyonunuzu destekler ve çalışanlarınızın, müşterilerinizin ve paydaşlarınızın bağlılığını geliştirir ve pekiştirir.
• Uluslararası ihaleler için teklif verirken veya yeni işlere uyum sağlamak için yerel olarak genişlerken, uygun sosyal sorumluluğu göstermenizi sağlar.
• Müşteri nezdinde rekabet avantajı sağlar.