Güvenli Turizm Sertifikasyon Programı Hakkında

 

Güvenli Turizm Sertifikası Hangi Şartları Yerine Getiren Otellere Verilir?

Koronavirüsü ile beraber Güvenli Turizm Sertifikası da hayatımızda önemli bir yer tutuyor. Kültür ve Turizm Bakanlığınca açıklanan sertifikasyon süreciyle de tesis denetlemeleri 29 Mayıs tarihinde başladı.

Güvenli Turizm Sertifikası, Türkiye’de tatil yapmak isteyen yerli ve yabancı misafirlerin ulaşımdan konaklamaya, tesis çalışanlarından yolcuların sağlık durumuna kadar uzanan geniş bir kapsamda önerilen tedbirleri bünyesinde barındırıyor.

Peki, Güvenli Turizm Sertifikası nedir? Güvenli Turizm Sertifikası nasıl alınır? Güvenli Turizm Sertifikası nerden alınır? Güvenli Turizm Sertifikası zorunlu mu? Bu yazımızda tüm sorularınızın cevabını bir araya getirdik. İşte, Güvenli Turizm Sertifikası’nın detayları;

Türkiye’nin Güvenli Turizm Sertifikasyon Programı, tatilini Türkiye’de geçirecek tüm Türk vatandaşlara ve yabancı ziyaretçilere ulaşımdan konaklamaya, tesis çalışanlarından yolcuların kendi sağlık durumuna uzanan geniş bir yelpazede alınması önerilen bir dizi tedbirleri tanımlıyor. Oda sayısı 50 ve üzeri olan (01.01.2021 itibariyle 30 ve üzeri olan) konaklama tesisleri için zorunlu, oda sayısı 50’den az (01.01.2021 itibariyle 30’dan az) olan konaklama tesisleri ve diğer alanlar için isteğe bağlı olup sertifikayı almak isteyen tesis işletmeleri yetkili uluslararası akreditasyon kuruluşlarına başvuruda bulunabilecektir.

Dünyada ki ilk örneklerinden biri olan “Güvenli Turizm Sertifikasyon Programı”, Kültür ve Turizm Bakanlığı’nın öncülüğünde, Sağlık, Ulaştırma, İçişleri ve Dışişleri Bakanlıklarının katkıları ve tüm sektör paydaşlarının iş birliğiyle hazırlandı.

Konaklama, yeme-içme tesisleri, tur ve transfer araçları, kongre ve sanat tesisleri, temalı parklar ve deniz turizmini ayrı ayrı kriterler çerçevesinde uluslararası standartlarda denetleyerek, Güvenli Turizm Sertifikasını vermeye yetkili olan akreditasyon firmaları hijyen ve sağlık denetimi ve uygunluk değerlendirmesi yaparak bunlara ilişkin raporlar düzenleyecek ve başvuruda bulunan tesislere düzenli olarak denetçi gönderip kriterlere uygun hizmet verilip verilmediğini denetleyecek.

Belgeyi alan tesisler Kültür ve Turizm Bakanlığı web sitesinden de duyurulacak. Güvenli Turizm Sertifika logosu, belgeyi alan tesislerinin görünen noktalarına asılacak ve müşteriler belge üzerindeki kare kod sayesinde tesis ile ilgili tüm denetleme bilgilerine ulaşabilecek. Bu sayede tüm süreç şeffaflık kazanmış olacak.

Güvenli Turizm Sertifikası Nedir?

Güvenli Turizm Sertifikası’nın belgelendirme ile alakalı şartları, Kültür ve Turizm Bakanlığınca yürütülüyor. Bu kapsamda; konaklama ve yeme-içme tesisleri için belirlenmiş olan kriterler göz önünde tutularak, temizlik, hijyen ve sağlık açısından yapılan denetim uygunluğu sonucunda tesislere verilen belgeye, Güvenli Turizm Sertifikası adı veriliyor.

Güvenli Turizm Sertifikası Nasıl Alınır?

Güvenli Turizm Sertifikasının denetimi, bu belgeyi vermeye yetkisi bulunan akreditasyon firmaları tarafından gerçekleştiriliyor. Bu belgeyi alabilmek için tesislerin, yetkili kuruluşlarla iletişime geçmeleri ve denetim almaları gerekiyor. Yapılan denetim sonucuna göre tüm kurallar mevcutsa, tesisler belgeyi 3 gün içinde alabiliyor. Uygun bulunmayan haller durumunda ise, bu uygunsuzlukların 3 gün içinde giderilmesi bekleniyor. Uygun bulunmayan durumların giderilmemesi halinde de belge verilmeyip, mevcut belge varsa iptal ediliyor.

Güvenli Turizm Sertifikası Zorunlu mu?

50 oda ve üzeri kapasitesi bulunan tesislerin, Güvenli Turizm Sertifikası olma zorunluluğu bulunuyor. Bu kapasitenin dışında bulunan tesisler de gönüllü olarak bu belgeyi alabiliyor.

Güvenli Turizm Sertifikası Denetim Periyodu Nasıl Gerçekleşiyor?

Aylık olarak gerçekleştirilen denetim ve belgelendirmeler dışında tesislere, iki ayda bir de gizli misafir denetimi yapılıyor.

Güvenli Turizm Sertifikası Denetim Süresi Ne Kadar?

Sektöre ve işletmenin büyüklüğüne göre değişen denetim süresi, en fazla 1 gün sürüyor. Denetimdeki denetçi sayısı da işletmenin büyüklüğüne göre değişiklik gösteriyor.

Güvenli Turizm Sertifikası İçin Otellerin Yerine Getirmesi Gereken Kriterler

  • Tesis bünyesinde, bulaşma önlemleri ve hijyen standartlarını gerçekleştirmek için görevli personel bulunması,
  • Tesiste yer alan tüm departmanlar ve birimler için süreçleri etkileyen hijyen uygulamalarını kapsayan prosedürlerle alakalı protokollerin hazırlanması,
  • Tüm prosedür ve protokolleri destekleyen bir şekilde, düzenli olarak izleme formları ve kontrol listelerinin hazırlanması,
  • Oluşturulan kayıt sistematiğinin, işletme bünyesinde etkin bir şekilde kullanılması,
  • Kayıtların, belirli aralıklarla doğrulamasının yapılması,
  • Gerçekleştirilen doğrulamalarla ilgili gerekli görülen durumlarda aksiyon alınmasını sağlanacak düzenlemelerin yapılması,
  • Sosyal mesafe planının oluşturulması,
  • Tesisin girişlerindeki ünitelerde oluşabilecek yığılmaların önüne geçebilmek için yerlere işaretleme yapılarak sosyal mesafeyi belirten uyarıların yapılması ve sosyal mesafe kuralları gereği aynı odada konaklayan (Aile vb) kişilerin grup olarak dikkate alınması,
  • Tesiste, Sağlık Bakanlığı tarafından onaylanmış olan alkol bazlı el antiseptiği ya da dezenfektanı kullanılması,
  • Tesis bünyesindeki ortak kullanım alanlarında, alkol bazlı el antiseptiğinin ya da dezenfektan ünitesinin yerleştirilmesi,
  • Tesiste görevli olarak çalışanlara, tesiste uygulanması, plan ve protokoller konusunda periyodik temel eğitimler verilmesi ve bu sürecin planlanması,
  • Tesis çalışanları için işletmede öngörülen plana göre eğitimlerin verilmesi,
  • Tesisin departman yöneticileri toplantılarının, telekonferans ve çalışanlara yönelik eğitim programlarının uzaktan eğitim şeklinde yapılabilmesi için gerekli düzenlemelerin oluşturulması,
  • Hijyenik malzeme ve koruyucu ekipmanların kullanımı hakkında eğitimlerin verilmesi,
  • Covid-19 ve hijyen uygulamalarına ait personel alanlarına ve genel alanlara yazdırılabilir duvar şemalarının asılması ve bu duvar şemalarının en az 3 dilde çevirisinin yapılması,
  • Kapalı olan tesisler için yeniden faaliyete geçirilme protokolü hazırlanması,
  • Tesiste koruyucu kıyafet ve ekipman ile birlikte, tesis girişinde talep edilmesi durumunda maske hazır bulundurulması,
  • Tesis, misafirlerine resepsiyonda Covid-19 ile hijyen konusunda alınan önlemler ve uygulamalar ile misafirlerin uymaları gereken kurallar hakkında yazılı bilgi verilmesi,
  • Ünitelerden sorumlu yöneticiler, temizlik işlemlerini kayıt altına alınması,
  • Tesiste kullanılan tüm tesisat ve donanımların koruyucu bakım ve onarımının, düzenli şekilde yetkili servise ya da konusunda uzman kişilere yaptırılması,
  • Havalandırma filtreleri periyodik olarak değiştirilerek, gerekli görüldüğü hallerde, mekanların doğal havalandırılması,
  • Tesis çalışanlarının işe giriş ve çıkışlarında, ateş ölçümleri termal sensörle yapılıp, biometrik yüz tanımları aynı anda kayıt altına alınarak, bunun takibi sağlanacak. Misafirlerin de termal kamera veya temassız termal sensörlü ateş ölçerlerle vücut sıcaklığı kontrolleri gerçekleştirilerek, yüz görüntüleriyle kayıt altına alınacak. Ölçümü yapılan vücut sıcaklığı kayıtları doğrulanması,
  • Vücut sıcaklığı kayıtları sonucunda, belirtilen sıcaklık aralığı dışında herhangi bir tespit yapılırsa alınacak aksiyonlar tanımlanması,
  • Gıda Güvenliği ve Hijyeni konusunda, Satın Alma, Mal Kabul, Depo, Mutfak ve Gıda üretimi ve sunumundaki tüm departman yöneticileri, alınan önlemler ve süreçler hakkında düzenli olarak değerlendirme toplantıları gerçekleştirilmesi,
  • Tesis çalışanlarının, MEB onaylı Hijyen Eğitimi Sertifikası’na sahip olmaları istenecek.
  • Tesis bünyesindeki dükkanların ve mağazaların, hijyen kurallarına uymaları sağlanması gerekiyor.

Misafirlerin Tesise Girişi Sırasında Uygulanması Gereken Kriterler

  • Misafirin otele giriş işlemleri, sosyal mesafe kuralları ile ilgili bilgilendirilmesi, bulaşı riski dikkate alınarak misafirin valiz ve/veya eşyalarının kendisi ya da tesis görevlisi tarafından taşınacağına ait bilgilendirmeye yönelik protokol hazırlanması,
  • Otele giriş işlemleri sırasında, alınacak tüm aksiyonlarla alakalı bölüm personelleri bilgilendirilmesi,
  • Misafir kullanımı için resepsiyon kısmında, alkol bazlı el antiseptiği ya da dezenfektanı ve koruyucu ekipmanlar bulundurulması,
  • Misafirlerin yapacağı ödemelerde, nakit ödeme yerine mümkün olduğunca temassız pos cihazları, online ödeme gibi yöntemlerin tercih edilmesi,
  • Oda kartı veya anahtarı, havlu kartı, kalem, resepsiyon zili gibi ekipmanların kullanım tekrarı olması durumunda dezenfeksiyonu gerçekleştirilerek uygun şekilde muhafazasının sağlanması gerekiyor.

Personeller İçin Uygulanması Gereken Kriterler

  • Personellerin kullanması gereken koruyucu ekipmanların, düzenli olarak yeteri kadar temini sağlanması,
  • Koruyucu ekipman kullanımıyla alakalı, personellere gereken bilgilendirme yapılacak.
  • Personellerin süreçlere yönelik eğitim, motivasyon ve psikolojik destek kayıtları, kişisel dosyalarında kayıt altında tutulması,
  • Personel dinlenme ve sosyal alanlarında sosyal mesafenin korunabilmesi için önlemlerin alınması,
  • Personel dinlenme ve sosyal alanlarında alkol bazlı el antiseptiği ye da dezenfektanı gibi malzemelerin temin edilmesi,
  • Personeller, işe alımlarda sağlık kontrolünden geçirilmesi gerekiyor.

Güvenlikler İçin Uygulanması Gereken Kriterler

  • Güvenlik departmanına ait süreçlerin, tesiste bulunan diğer departmanlarla koordinasyonunun sağlanması,
  • Misafirlerin, x-ray cihazı dışında elle aranmasının en az seviyeye indirilmesi sağlanacak. Eğer misafirlerin elle aranması gerekirse; maske, her arama için tek kullanımlık eldiven, yüz koruyucu ekipman kullanılması ve ardından ellerin yıkanması ya da temizlenmesi,
  • Mevcut tahliye, acil durum planları ve risk yönetimi süreçleri Covid-19 süreci dikkate alınarak yeniden düzenlenmesi gerekiyor.
Etiketler:
0 Yorum

Bir Cevap Bırakın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

*

©2021 Diamond Vision Danışmanlık, Denetim, ve Belgelendirme Hizmetleri. Tüm hakları saklıdır.

Bize Ulaşın

En kısa sürede size geri döneceğiz.

Gönderiliyor
veya

Kullanıcı Bilgileriniz İle Oturum Açın

veya    

Bilgilerinizi Unuttunuzmu?

veya

Hesap Oluştur